AdniJóga

JÓLLÉT HÉT

–– jól lenni és jót tenni ––

2. nap

Tudatos jelenlét

“A jelen pillanata az egyetlen, amelyben változni és
változtatni, gyógyulni, szeretni, fejlődni lehet”

– Jon-Kabat Zinn

Üdvözlünk a Jóllét Hét második napján, ahol a tudatos jelenlét lesz a témánk. A videóban mindfulness gyakorlatokat próbálhatsz ki, az írott anyagban pedig hosszabban kifejtjük, mit is jelent maga a kifejezés.

A hanganyag egy újabb, nagyon izgalmas mindfulness gyakorlás, amihez egy szem mazsolára lesz szükséged. Erre a napra is készültünk további forrásokkal, valamint naplózáshoz használható kérdésekkel is.

Jó gyakorlást!

Kezdd itt!

Ha van még öt perced...

A tudatos jelenlét, vagy más néven mindfulness, ma már bizonyítottan hatásos eszköz a rohanó világ kihívásaira. Segíthet a stresszkezelésben, koncentrációban és a kiegyensúlyozott mindennapok elérésében. Tudományos alapokon nyugszik, és bárki által könnyen elsajátítható. Ugye milyen jól hangzik? Nézzük is meg egy kicsit közelebbről, mit kell tudnod róla, és hogyan gyakorolhatod.

Eredendően mindannyian képesek vagyunk teljes mértékben jelen lenni a pillanatban. Sajnos viszont a mindennapok rohanásában, az információbőségben és a mobiltelefonunktól való függőségben sokszor elfelejtjük ezt a képességünket. Ilyenkor átkapcsol az agyunk robotpilóta üzemmódba, mi pedig elfelejtjük, hogy bezártuk-e az ajtót, vagy észre sem vesszük a körülöttünk lévő természet szépségét.

A mai tartalmainkkal hoztunk Neked pár eszközt, amivel emlékeztetheted magad a jelenlét fontosságára, azaz amelyekkel gyakorolhatod a mindfulness-t, a tudatos jelenlétet.

A mindfulness-t lehet ülve, állva, sőt sétálva is gyakorolni, de lehetnek ezek egyszerűen apró szünetek is a mindennapjaidba beépítve. Mindegyik praktika abban segít, hogy megfigyeld a jelent fizikai, érzelmi és kognitív szinten is.

Amikor ezzel a megfigyeléssel sikerül tudatosítanod a benned működő folyamatokat, elkezdheted majd elfogadni, megérteni, sőt talán megváltoztatni is ezeket.

Amikor reggel felébredünk, általában autópilóta üzemmódba kapcsolunk. Az első dolog, hogy megnézzük a telefonunkat úgy, hogy igazából még fel sem ébredtünk rendesen. Talán Veled is előfordult már ez, nem igaz?

Az alábbi apró trükkökkel tudatosabban indulhat a reggeled, ami akár az egész napodat meghatározhatja:

  • Mielőtt kikelnél az ágyból, ébreszd fel az érzékeidet: az ágyadban fekve kezdd el figyelni a hangokat, érzékeld az illatokat, és vedd észre a szobába beáradó fényt. Pár percig csak csendben figyelj meg mindent magad körül.
  • Figyeld meg, hogyan érzed magad, mind fizikailag, mind pedig érzelmileg.
  • Ezután végezd el a szokásos reggeli rutinodat, de ez alkalommal maradj “képernyő nélkül”, ameddig csak lehet.
  • Gondold át, hogy milyen feladatok állnak előtted, és tűzz ki magadnak egy célt az adott napra, amire este majd reflektálni tudsz.

A mai kihívás:

Próbálj meg a szokásos rutinodba tudatosságot vinni úgy, hogy minden tevékenységet a jelenben maradva, tudatosan végzel. Például amikor fogat mosol, akkor ne kezdj el a napod hátralévő részén gondolkozni, hanem helyette magára a tevékenységre, a fogmosásra figyelj. Egyszerűen hangzik, de a valóságban nem mindig könnyű. 

Jó gyakorlást!

Ha még jobban elmerülnél a témában...

Ha érdekel a Mindfulness téma és szívesen elmerülnél benne jobban, rengeteg hasznos infót találsz a Slow Budapest oldalán.

Ha olvasnivalót keresel, Ruby Wax Mindfulness kalauz c. könyvét ajánljuk. Szuper tippek vannak benne kezdőknek, nem csak az elméletről, hanem a gyakorlatról is!

Reflektálj!

A rendszeres naplózás segít abban, hogy gondolatainkat és érzéseinket rendszerezni tudjuk, illetve akár elkezdjük feldolgozni azokat. Ha van kedved, ragadj papírt és tollat, és írásban reflektálj a mai napra az alábbi feladat segítségével:

Holnap reggel figyeld meg, hogy miket csinálsz “robotpilóta” üzemmódban! Amikor az elméd elkezd elkalandozni, és az előtted álló napon agyalni, vedd észre, és vezesd vissza figyelmedet arra, amit éppen csinálsz: a fogmosásra, a kávéfőzésre, az ajtó bezárására. Maradj a jelenben. Majd írd le, milyen érzés volt? Úgy érezted, sokszor kizökkentél? Ha igen, hányszor vetted ezt észre?

Annak érdekében, hogy lássuk, hogy hányan vesztek részt a Jóllét Hétben, kérlek pipáld ki a lenti jelölő négyzetet és kattints a Küldés gombra, ha végeztél a mai nappal.

Ha bármilyen kérdésed vagy észrevételed lenne, nyugodtan keress minket az info@adnijoga.hu email címen keresztül.

A Jóllét Hét anyagok (szövegek, képek, hanganyagok, videók, stb) az Adni Jóga Alapítvány tulajdonát képzik, így bármiféle mentése, terjesztése, másolása tilos.