AdniJóga

JÓLLÉT HÉT

–– jól lenni és jót tenni ––

1. nap

Stresszkezelés

“A stressz elkerülhetetlen. A problémák végeláthatatlanok. Az egyetlen, ami rajtad múlik, az a hozzáállásod a stresszes helyzetekhez.”

– Brian Tracy

Üdvözlünk a Jóllét Hét első napján, ahol a stresszkezeléssel fogunk foglalkozni. A videóban egy pár perc alatt elvégezhető stresszkezelő gyakorlatot hoztunk neked, amit akár a munkanap közepén is elvégezhetsz. Ha egy kicsit több időd van, akkor érdemes az írott anyagunkat is elolvasnod, hogy megértsd, miért rossz hosszabb távon stresszesen élni.

A hanganyagunkban egy légzőgyakorlatot próbálhatsz ki, az oldal végén pedig nem csak további forrásokat ajánlunk a témában, de arra az esetre is készültünk néhány kérdéssel, ha önmagadnak, írásban reflektálnál a ma megszerzett tudásra.

Jó gyakorlást!

Kezdd itt!

Ha van még öt perced...

Érezted már elsodorva magadat a stresszes hétköznapok által? Sajnos majdnem biztos, hogy erre a kérdésre igennel fogsz felelni. És bár rendszeresen használjuk azt a kifejezést, hogy “stresszesek vagyunk” és érezzük, hogy feszít a mellkasunk és görcsbe rándulnak az izmaink, ritkán nézünk úgy igazán a jelenség mögé, megfigyelve például, hogy hogyan hat a mindennapi feszültség a testünkre. A célunk tehát ma az, hogy elmerüljünk a stressz tudományában, és eszközöket nyújtsunk Neked annak kezeléséhez.

A stressz egy túlterheltségi állapot. Ilyenkor azt érezzük, hogy nehezen vagy egyáltalán nem tudunk megbirkózni egy mentális vagy érzelmi nyomással.

Ez eddig talán még nem újdonság. De tudod, hogy miért és hogyan alakul ki a stressz, mint biológiai folyamat?

A stressz a szervezetünk természetes védekezési mechanizmusa. Éppen ezért azt is fontos megérteni, hogy a stressz bizonyos mértékig “jó” is lehet, hiszen kihívásokkal teli időszakokban, legyen szó akár a magánéletünkről vagy a munkahelyünkről (például egy prezentáció vagy fontos döntés során), szinte elengedhetetlen. A probléma akkor kezdődik, amikor hosszabb távon fennmarad vagy újra és újra visszatér ez az állapot, ugyanis tartósan semmiképp nem egészséges stresszesen élni.

Ennek az az oka, hogy a testünk reagál a felfokozott állapotra, többek között magas vérnyomással, izomfeszültséggel, izzadással, izgatottsággal. Az pedig talán magától értetődő, hogy a felsorolt jelenségek mind a mentális, mind a fizikai állapotunkra kimerítően hatnak.

A stressz nem csak érzelmi és szellemi, hanem egy fizikai állapot is tehát. A testünk elraktározza a minket ért feszültséget, ami esetenként betegségeket is hozhat magával. Így célszerű, ha a stresszt mindhárom szinten kezelni tudjuk.

A stressz csökkentése manapság mindannyiunk hétköznapjaiban releváns lehet. Fontos megemlíteni, hogy mindenkinek más módszer működik leginkább, ezért az első lépés a stresszoldás felé az, hogy felismered, számodra milyen eszköz segíthet a legtöbbet, vagy mi a leginkább elérhető.

Az általunk bemutatott stresszoldási praktikák a következő pozitív hatással lehetnek rád és mindennapjaidra:

  • javulhat az alvásminőséged
  • jobb lehet a tartásod, és ezzel elmúlhat az esetleges hátfájásod
  • elmélyülhet a légzés, így gyakrabban tapasztalhatsz nyugalmat
  • erősödhet az immunrendszered
  • ha rendszeresen alkalmazod, kiegyensúlyozottabbak lehetnek a hétköznapjaid

Egy széles körben használt technika, a légzés megfigyelése hasznos eszköz ahhoz, hogy összeszedd a gondolataidat, és csökkentsd a stresszhormonok jelenlétét a szervezetben. Ezen felül viszont számos stresszoldó praktika létezik, és az, hogy kinek mi működik, nehezen kiszámítható.

A mai kihívás:

Ugorj a lenti kérdésekre és gondolkozz el azon, hogy Neked mi szokott működni, ha stresszoldásról van szó. Bármi is az, a mai kihívásod, hogy találd ki, mikor fogsz a stresszkezeléssel foglalkozni a hétköznapjaidban. Dedikálj a naptáradban egy-egy rövid időszakot erre, és figyeld majd meg, hogy mi történik a testeddel a választott gyakorlatok elvégzésének hatására.

És persze maradj velünk a további napokban is!

Ha még jobban elmerülnél a témában...

Mindfulness Alapú Stresszcsökkentés

Ha úgy érzed, dolgod van még a stresszel, akkor ajánljuk neked a Mindfulness Alapú Stresszcsökkentés módszertanát (MBSR). A témában a kedvenc könyvünk Mark Williams “Mindfulness: A Practical Guide to Finding Peace in a Frantic World” c. könyve.

A kedvenc kurzusunkat pedig ide kattintva tudod megnézni!

Reflektálj!

A rendszeres naplózás segít abban, hogy gondolatainkat és érzéseinket rendszerezni tudjuk, illetve akár elkezdjük feldolgozni azokat. Ha van kedved, ragadj papírt és tollat, és írásban reflektálj a mai napra az alábbi kérdések segítségével:

  • Milyen stresszkezelési módszerek működnek Neked jelenleg?
  • Mi számodra a legnagyobb kihívás a stresszkezeléssel kapcsolatban?
  • Volt olyan gondolat vagy irány a mai tartalmak között, amit szívesen tovább is vinnél?

Annak érdekében, hogy lássuk, hogy hányan vesztek részt a Jóllét Hétben, kérlek pipáld ki a lenti jelölő négyzetet és kattints a Küldés gombra, ha végeztél a mai nappal.

Ha bármilyen kérdésed vagy észrevételed lenne, nyugodtan keress minket az info@adnijoga.hu email címen keresztül.

A Jóllét Hét anyagok (szövegek, képek, hanganyagok, videók, stb) az Adni Jóga Alapítvány tulajdonát képzik, így bármiféle mentése, terjesztése, másolása tilos.