AdniJóga

JÓLLÉT HÉT

–– jól lenni és jót tenni ––

5. nap

Pihenés

“Nem csak a holtaknak kell pihenés, az élőknek is.”

– Szabó Magda

Üdvözlünk a Jóllét Hét utolsó napján, ahol végre mindannyian megpihenhetünk. A hét végére a pihentető videós gyakorlás mellé egy relaxaciós hanganyagot és egy érdekes írott anyagot is hoztunk Neked.

Ma sem maradnak el a további ajánlások a témában, a nap és ezzel együtt a hét végét pedig egy naplózós gyakorlással zárjuk le.

Jó gyakorlást kívánunk, és köszönjük, hogy egész héten velünk tartottál.

Kezdd itt!

Ha van még öt perced...

Miért fontos a tudatos pihenés?

“Majd alszom, ha már öreg leszek” – Talán Neked is ismerős ez a mondat, ami igazság szerint a kelleténél sokkal többször hangzik el, és a valóságban jobb lenne, ha el is felejtenénk. Hogy miért?

Azért, mert ha lassabban szeretnél öregedni, és arra törekszel, hogy egészséges maradj, bizony-bizony elegendő minőségű és mennyiségű pihenésre lesz szükséged. De lépjünk vissza néhány lépést, és beszéljünk arról, hogy mi is a pihenés valójában.

A pihenésnek legalább 7 formáját azonosította a tudomány, és ebből a hétből csak egy az, ami a fizikai (1) pihenést jelenti, ahova az alvás is tartozik. Ezen kívül azonban érdemes felismerned, hogy nem csak fizikailag töltődhetsz fel, tehát nem csak az alvás segíthet abban, hogy kipihent legyél, hanem akár az egyedüllét, ha szociálisan (2) fáradtál el, a meditáció, ha a spirituális (3) kimerültségtől szenvedsz, vagy akár néhány perc csend, ha az érzékszerveidnek (4) van szüksége feltöltődésre. Pihentetheted még magad mentálisan is (5), de a kreatív (6) energiák feltöltéséről sem szabad elfeledkeznünk. Végül pedig fontos, hogy felismerd, érzelmileg (7) is el tudsz fáradni. Ilyenkor sokaknak segít, ha megtanulnak nemet mondani bizonyos dolgokra, vagy kibeszélik magukból a saját problémáikat ahelyett, hogy másokat istápolnának.

A pihenés 7 formája tehát: mentális, spirituális, érzelmi, szociális, érzékszervi, kreatív, fizikai. Ezekről, a mai ajánlott forrásokban kicsit többet is olvashatsz, de kanyarodjunk most vissza oda, hogy miért is kell egyáltalán foglalkoznod a pihenéssel, “hiszen Te még olyan fiatal vagy”?

Hallottál már arról, hogy ha egy akkumulátort minden egyes alkalommal teljesen lemerítenek, és csak akkor teszik töltőre, amikor kikapcsolt, akkor sokkal rövidebb lesz az élettartama? Valahogy így működik a mi szervezetünk is. Ha minden egyes alkalommal addig húzod “az igát”, ameddig bírod szusszal, akkor sosem fogsz tudni igazán feltöltődni. Kutatások bizonyítják azt, hogy az alvás nem csak fittebben tart, hanem erősíti az immunrendszert is, sőt súlyosabb, akár daganatos megbetegedések esetén is rendkívül hasznos eszköze a gyógyulásnak. A kipihent ember tehát nagyobb eséllyel egészséges is, ráadásul nem csak fizikailag.

Fáradtan ingerültek, feszültek és stresszre hajlamosak vagyunk. Mindezt pedig megelőzheted azzal, ha elegendő időt szentelsz nem csak az alvásnak, de az alvásra való felkészülésnek is.

Ha pedig csak 3 egyszerű és nagyszerű tippre van szükséged, akkor jegyezd fel ezeket:

  1. Találj ki magadnak egy reálisan tartható lefekvési és felkelési időpontot, amit a hét minden napján megpróbálsz megtartani.

  2. Figyelj arra, hogy nem csak fizikailag, hanem mentálisan, szociálisan és érzelmileg is fáradt lehetsz, és ha ez előáll, igyekezz foglalkozni ezzel a fajta fáradtsággal is.

  3. Próbálj meg minden nap töltődni egy kicsit ahelyett, hogy teljesen lemerítenéd az energiakészleteidet.

A mai kihívás:

Figyeld meg, hogy a mai napon milyen jellegű pihenésre vágysz legjobban a fenti 7 közül, és szánj időt arra, hogy a választott módon kipihend magad!

Ha még jobban elmerülnél a témában...

Ha szeretnél többet tudni arról, hogyan pihenheted ki magad a fenti hétféle módon, akkor nézd meg ezt a TED videót: 7 types of rest that every person needs.

Ha úgy érzed, hogy magáról az alvásról részletesebben olvasnál is, akkor pedig Matthew Walker: Why We Sleep c. könyvét ajánljuk Neked.

Reflektálj!

A rendszeres naplózás segít abban, hogy gondolatainkat és érzéseinket rendszerezni tudjuk, illetve akár elkezdjük feldolgozni azokat. Ha van kedved, ragadj papírt és tollat, és írásban reflektálj a mai napra az alábbi kérdések segítségével:

  • Te mit teszel akkor, amikor úgy érzed, kimerültél?
  • És ha a mai tartalmakat hasznosnak találtad, mi az, amin változtatni fogsz a pihenésedet illetően?

Annak érdekében, hogy lássuk, hogy hányan vesztek részt a Jóllét Hétben, kérlek pipáld ki a lenti jelölő négyzetet és kattints a Küldés gombra, ha végeztél a mai nappal.

Ha bármilyen kérdésed vagy észrevételed lenne, nyugodtan keress minket az info@adnijoga.hu email címen keresztül.

A Jóllét Hét anyagok (szövegek, képek, hanganyagok, videók, stb) az Adni Jóga Alapítvány tulajdonát képzik, így bármiféle mentése, terjesztése, másolása tilos.