AdniJóga

JÓLLÉT HÉT

–– jól lenni és jót tenni ––

4. nap

Hála

“Nem a boldogság hoz nekünk hálát, hanem a hála gyakorlása hozza a boldogságot.”

– Anonymus

Üdvözlünk a Jóllét Hét negyedik napján, ahol a hálával foglalkozunk. A mai videóban és hanganyagban olyan hálagyakorlatokat hoztunk Neked, amelyek egyszerűek, mégis nagyban hozzájárulhatnak a jólléted növeléséhez. Azt, hogy a hála gyakorlása hogyan képes erre, az írott anyagban fejtjük ki.

Ha pedig érdekesnek találod a témát, ma is ajánlunk további anyagokat, illetve naplózós kérdéseket is.

Jó gyakorlást!

Kezdd itt!

Ha van még öt perced...

A hála a pozitív pszichológia egyik leginkább vizsgált jelensége: egy fontos és erőteljes érzelem. Amikor hálát érzünk, arra az örömre fókuszálunk, amit az életünkben jelen lévő dolgok nyújtanak nekünk ahelyett, hogy vágyott, el nem ért dolgok után szaladnánk.

A hála segít megelégedni, számba venni, amink van és örülni neki. Ráadásul a kapcsolatainknak is garantáltan jót tesz: gondolj csak bele, ha mindig megköszönnéd azokat az apróságokat is a családodnak, munkatársaidnak, amiket a hétköznapokban tesznek, mennyit nőhetne a megbecsültség érzése körülötted! És ugyanez persze fordítva is igaz.

A hála gyakorlása a hétköznapokban neurológiai, hormonális szinten is hatással van ránk. Amikor hálát érzünk egy külső személy, tényező vagy akár önmagunk iránt, boldogság és motivációért felelős hormonok, dopamin és szerotonin szabadulnak fel a szervezetünkben. Ezek ráadásul addiktív jelenségek, így az esti telefonfüggésünk helyett akár hálanapló-függést is ki tudunk magunkat alakítani, ami hosszabb távon nyilván sokkal jobbat tenne velünk.

A hála bevezetése a mindennapjainkba abban is segít, hogy lassan elkezdjük újraírni az idegpályáinkat. Így a problémák, gondok és nehézségekre való fókuszálás helyett a hétköznapi helyzetekben felfedezhető jóra irányíthatjuk a figyelmünket. Minél többször gyakoroljuk azt, hogy ezeket a jó dolgokat lássuk meg magunk körül, az agyunk számára ez a működési mód annál automatikusabbá válik, míg végül ez lesz az alapbeállítása.

És hogy pár tényt is mutassunk: a Kaliforniai egyetem kutatói megvizsgálták, hogy milyen hatással van az emberekre, ha 10 hétig minden nap leírják azt a 3 dolgot, amiért éppen hálát éreznek és jelentős eredményeket láttak. Ezek az emberek egyrészt derűlátóbban néztek szembe a jövővel, másrészt a kapcsolataikban is pozitívabban tudtak megnyilvánulni. Sőt, a hála gyakorlása még a fizikai egészségükre is jól hatott: például csökkent a szervezetükben a gyulladás jelenléte és erősödött az immunrendszerük.

A mai kihívás:

A nap végén írd le egy füzetbe azt a 3 dolgot, amiért éppen hálás vagy. Ha úgy érzed segít, ismételd a következő napokon is.

Ha még jobban elmerülnél a témában...

A hála tudományosan igazolt jó hatásairól főleg angolul lehet könyveket találni, ezek közül is ajánljuk Nina Lesowitz és Mary Beth Sammons Grateful Life c. könyvét. Ebben két kutató foglalja össze az álláspontját arról, hogy a hála fókuszú élet milyen fizikai és lelki előnyökkel járhat.

Reflektálj!

A rendszeres naplózás segít abban, hogy gondolatainkat és érzéseinket rendszerezni tudjuk, illetve akár elkezdjük feldolgozni azokat. Ha van kedved, ragadj papírt és tollat, és írásban reflektálj a mai napra az alábbi feladat segítségével.

Írj le magadnak 1-2 dolgot, apró változást, ami segítene hálával telibb életet élni.

Annak érdekében, hogy lássuk, hogy hányan vesztek részt a Jóllét Hétben, kérlek pipáld ki a lenti jelölő négyzetet és kattints a Küldés gombra, ha végeztél a mai nappal.

Ha bármilyen kérdésed vagy észrevételed lenne, nyugodtan keress minket az info@adnijoga.hu email címen keresztül.

A Jóllét Hét anyagok (szövegek, képek, hanganyagok, videók, stb) az Adni Jóga Alapítvány tulajdonát képzik, így bármiféle mentése, terjesztése, másolása tilos.